Dette indlæg handler om det, som hedder et udvalgt billede i WordPress.

Måske tænker du, at udvalgte billeder kun er for bloggere, men faktisk er det også en god ide at bruge disse billeder på dine vigtigste sider på hjemmesiden.

Måske ved du slet ikke, hvad jeg snakker om – så læs med her, så får du info, som du kan bruge til at gøre din hjemmeside mere dele-venlig og søgemaskine synlig.

Hvad er et udvalgt billede?

Det udvalgte billede på en side eller et blogindlæg er det billede, som kommer til at repræsentere dit indhold ude i den store web-verden. Det gælder både på din egen hjemmeside og blog, og på de sociale medier, når nogen deler dit indhold.

Hvis et indlæg eller en side ikke har et udvalgt billede, vil de sociale medier snuppe det første billede inde i dit indlæg, og bruge dette billede som visuel repræsentant, når indholdet deles.

Det er dit WordPress tema, som afgør om det udvalgte billede også vises ved dine indlæg inde på hjemmesiden, og ved dine sider (der vises de sjældent). Mange temaer har forskellige valgmuligheder til, hvordan det udvalgte billede vises på blog forsiden og ved det enkelte indlæg.

Uanset hvordan dit tema viser udvalgte billeder, er det en rigtig god ide at bruge dem, da et godt udvalgt billede er afgørende for, om dit indhold bliver læst og delt på sociale medier.

Udvalgt billede eksempel

Sådan tilføjer du et udvalgt billede

Du logger ind i kontrolpanelet og åbner den side eller det indlæg, hvor du vil tilføje dit udvalgte billede. På de fleste WordPress opsætninger ligger boksen til udvalgt billede i højre kolonne, et stykke nede, under boksene med “Udgiv”, “Kategorier” mm. (Du kan trække boksen længere op på siden med musen).

Du vælger billedet fra dit mediebibliotek eller uploader et nyt.

Sådan tilføjer du et udvalgt billede til en side eller et indlæg

Husk at give dit billede en relevant ALT tekst. Det er den tekst, som søgemaskinerne læser, og som man ser, hvis billedet af en eller anden grund ikke vises, eller hvis teksten læses op for blinde og svagtseende.

ALT teksten skal indeholde det søgeord eller søgeordssætning, som repræsenterer dit indhold. Samme ord, som du bruger i din SEO boks.

Husk ALT teksten på udvalgt billede

Hvilken størrelse skal mit udvalgte billede have?

Det vigtigste er, at dine udvalgte billeder er konsekvente i størrelsen, det ser i hvert fald bedst ud, hvis du har en blog, som viser dine udvalgte billeder på forsiden af bloggen.  Det afhænger af dit WordPress tema, hvordan dit udvalgte billede vises. Nogle temaer vil lægge billedet ud i sine oprindelige dimensioner, altså højde-bredde forhold. Andre temaer beskærer eller “presser” dine billeder sammen, så de ikke nødvendigvis ser så godt ud, når du ser dem på hjemmesiden.

Du kan nogle gange tjekke udvalgt billede størrelsen i dit WordPress tema. Du kan også se dimensionerne – og ændre dem – under Indstillinger –> Medier i kontrolpanelet.

Størrelse på udvalgt billede i WordPress

Prøv dig frem, eller tjek dit temas muligheder.

NB: Hvis du ændrer størrelse på dine thumbnails under medieindstillinger, skal du ind og ændre alle de billeder, som du allerede har i dit mediebibliotek. Til det formål findes der heldigvis et plugin, som hedder Regenerate Thumbnails. (der er flere plugins, som kan det samme, så find et, som du syns om).

Hvordan finder jeg et godt udvalgt billede?

Dit valg af udvalgt billede kommer helt an på, hvad du blogger om. Men der er to ting, du kan tænke på.

Det ene er at billedet skal være relevant for dit indhold. Hvis du skriver om katte, skal der gerne være en kat på billedet.

Hvis du som jeg skriver om abstrakte ting – som det her med WordPress – kan det være en udfordring at finde noget relevant. Her kan du vælge enkel grafik, som du fx laver i Canva eller du kan bruge noget andet, som repræsentere din stil, dit brand eller din niche, og som også er specifikt for det aktuelle indlæg.

Jeg har selv valgt at køre en linje med makrobilleder af blomster på min blog, og tilsætter tekst, som er relevant for indlægget. Til indlæg om webdesigns er det lettere, der bruger jeg kundens hjemmeside.

Lav dit eget websteds ikon til smartphones

Blomsterne er valgt fordi jeg selv tager billederne, og fordi jeg mener, at de giver god Feng Shui energi og et farvemæssigt løft til en ellers ret “kedelig” flade, som ofte handler om tekniske ting. Blomster er bare “mig. Jeg kunne også vælge en renere grafisk stil med ikoner, eller noget helt andet.

Det andet er, at du skal have lov til at bruge billedet.

 

Hvilke billeder må jeg bruge?

Alle billeder på internettet er det som udgangspunkt forbudt at bruge. Du må ganske enkelt ikke bare snuppe et billede, som du syns er lækkert. Det kan i yderste konsekvens betyde sagsanlæg og erstatningskrav.

Kig efter billeder med det, som hedder Creative Commons CC0 licens. Dem finder du f.eks. på Unsplash, Stocksnap eller Foodies Feed .

Søg efter free Stock images på Google. Eller brug dine egne fotos. Eller lav grafik online i Canva.

Her er et eksempel på billeder fra Unsplash med en søgning på natur og blomster.

Find udvalgt billede hos Unspash

Skab en enkel, ensartet stil til udvalgt billede

Når man besøger din blog og deler dit indhold, er det rart at føle en genkendelighed.

Du vil vinde meget ved at vælge en enkel stil og være konsekvent med den. Vær konsekvent i forhold til dimensioner, opsætning, farver, motiv, toner i billedet (brug evt. det samme filter hver gang), energi, stemning.

Det er ok at skrive lidt tekst på dine udvalgte billeder, men kun ganske lidt. Det skal være det visuelle, som trækker – et billede siger mere end 1000 ord.

Specielt udvalgt billede til Facebook og Twitter

Hvis du bruger Yoast SEO plugin har du en ekstra mulighed for at lægge billeder ind, som kommer med når du deler på disse sociale medier. På den måde har du 100% kontrol over dimensionen af de billeder, som går over på Facebook og Twitter. Hvis ikke du bruger denne mulighed riskerer du, at dine billeder bliver beskåret på en uheldig måde.

Dimensionen på et Facebook billede er 1200×628 pixels. På Twitter er det 1024×512 pixels.

Du lægger det ind her, under Yoast SEO:

Udvalgt billede til Facebook opslag

Pyh, ha, det er en masse, der skal gøres med udvalgt billede……

Ja, der er meget arbejde. Helt enig.

Men husk på at før i tiden (før internettet) skulle vi betale for avisannoncer og printe opslag, som hang rundt i byen, når vi ville reklamere for vores ydelser. Det her er da sjovere 😉

Jeg har i øvrigt løst det med Facebook billede dimensionen ved at lave alle mine udvalgte billeder i samme dimension, som Facebook dikterer. Det sparer en arbejdsgang.

Jeg håber, at det kan inspirere dig til at bruge den oplagte mulighed for gratis markedsføring, som ligger i at gøre din blog lækker og delevenlig.

Overskuelig Simplero opstart løsning

Ny overskuelig Simplero opstarts løsning

Hvis du er relativt nyopstartet solo selvstændig indenfor coaching, terapi og healing - som de fleste af mine kunder er - vil du sikkert gerne kunne sælge online produkter Jeg bruger selv Simplero til alt, hvad der har med online kurser at gøre. Det gør jeg fordi, det...
Rytmer i hverdagen

Rytmer giver ro, rammer og dybde i hverdagen som selvstændig

Vær bevidst om rytmerne i dig selv og i naturen. Dette indlæg handler om rytmer, om respekt for kroppen og naturen og om at bruge den energi, som er til rådighed i forhold til rytmerne. Verden er ikke som den har været.  Heldigvis. Vores måde at være her på har i...
Netværk

Opbyg et netværk og brug det

Bliv del af et fællesskab og brug dit netværk Som solo selvstændige har de fleste en relativt ensom hverdag. Du har mange ting, som skal gøres i din business og det er dig, der gør de fleste af dem. Du betjener kunderne og hjælper klienterne. Du står for den daglige...
Grafik

Skab din egen grafik og definer dit brand

Hvor får jeg lavet et logo? Det spørgsmål har jeg ofte fået stillet af nystartede solo selvstændige, når de har booket mig til at hjælpe med hjemmesiden. Spørgsmålet er sådan set rigtig godt. Et logo gør dig genkendelig og er en enkel og fin måde at skabe det, man...
Kreativitet

Kreativ problemløsning og YIN tid

Brug dit kreative sind til at finde svar på dine udfordringer. En udfordring for mange selvstændige er, at vi tror at vi skal være effektive, målrettede og aktive døgnet rundt for at lykkes med vores projekt. Det er noget, vi har lært "hjemmefra", da det er den måde,...
Clearing af dit workspace

Optimer energien i dit workspace

Dine fysiske - og energimæssige - omgivelser er et område,  hvor du selv kan gøre en masse, for at hente gratis overskud. Det kan siges kort: Dine omgivelser kan støtte dig. De kan også dræne dig.  Det har jeg faktisk skrevet en hel bog om (Rum til Livsglæden - Joyful...
Spirituel praksis

Spirituel praksis som solo selvstændig

En daglig spirituel praksis er virkelig givende, både som selvstændig, spirituel iværksætter. Og det hele taget, som mennesker på Planet Earth i denne vilde, transformerende tid. Problemet er ofte, at tvivl, usikkerhed og manglende fokus let kan dominere hverdagen. Vi...
Hjemmesiden

Hvad er vigtigst omkring hjemmeside

En hjemmeside som giver dig ro i maven Hjemmeside erfaringer  Din hjemmeside er stedet, hvor du samler al info om det, du tilbyder, så man let kan finde det, man søger. Uanset hvor meget, du kommunikerer via de sociale medier, har du brug for en helt almindelig...
Autentisk business

Autentisk business

Find dit mod frem og vis verden, hvem du er.  Det modsatte af at være autentisk er At forsøge at være som andre og gemme dig selv væk. Du tror ubevidst, at du skal ligne eller lægge dig op ad et ideal eller en bestemt person, for at få succes og tiltrække kunder. At...
Kreativ business plan

Kreativ business plan

Skab en kreativ og fleksibel business plan. Du har sikkert hørt det før. Det med, at vi skaber vores egen virkelighed. Det gælder i alle aspekter af livet, privat, personligt og i dit arbejdsliv. Det du fokuserer på, vil vokse. Det du tænker på, vil vokse. Jo stærkere...

Ved fortsat at bruge webstedet accepterer du brugen af cookies.  Læs mere