Din hjemmeside er sandsynligvis det sted, hvor du præsenterer dig selv, din business, dine ydelser og dine produkter.
Hjemmesiden præsenterer dit brand, din energi, dit bidrag til verden. I bund og grund er formålet med hjemmesiden at formidle dine produkter og ydelser, så det skaber omsætning i din virksomhed og glæde hos dem, som handler hos dig.
I gamle dage (for få år siden) kunne du nøjes med at præsentere dine produkter helt enkelt med tekst og billeder og derefter regne med, at de interesserede kunder ville kontakte dig via email eller telefon.
Det kan du naturligvis stadig, og de som kender dig og allerede har besluttet sig for at du er den rigtige for dem, vil sikkert finde dig under alle omstændigheder.
Men hvis du gerne vil have mennesker – potientielle kunder – til at skrive sig op til dit nyhedsbrev, downloade din gratis lydfil eller købe et produkt, kan du hjælpe dem ved at lave tydelige, flotte og uimodståelige CALL TO ACTION knapper.
En call-to-action knap er i virkeligheden bare et link, som er shinet op med farver, baggrund og andet gejl.
Formålet med sådan en knap er at få en besøgende på din hjemmeside til at GØRE NOGET bestemt. Det kan være at købe et produkt i din webshop, at downloade en video eller en lydfil, at få noget bestemt info, at booke en tid hos dig, tilmelde sig nyhedsmails mm.
Din call-to-action knap skal være designet efter, hvilken form for action, de gerne vil have den besøgene til at tage. De kan være store eller små, have afvigende eller matchende farve, have lidt eller meget tekst, være placeret forskelligt og være målrettet modtagerne i tone og design.
Nogle eksempler på call-to-action typer:
- Køb bogen her: Kan have bogens titel eller pris på knappen
- Køb nu(webshop): En helt enkel knap som kan bruges til mange produkter
- Download her: Enkel knap, ofte med info om præcis, hvad man downloader
- Få mere info: Gerne større og afvigende farve, så den er let at få øje på
- Gratis prøveabonnement: Kan være enkel, men også med mere info – tydelig
- Sign up: Kan være i en boks hvor man udfylder navn og email -eller kan være en større og tydelig knap, som ved klik åbner tilmeldingsformularen
Når du kreerer dine call-to-action knapper er der nogle fundamentale elementer, som du kan overveje.
Margin: Er der plads nok omkring din call-to-action knap? Eller er den klemt inde mellem tekst og billeder? Giv din knap godt med margin i top og bund og sørg for, at den ligger enten centreret, højre- eller venstrestillet i dit design.
Størrelse: Her handler det om balance. En for stor knap vil virke larmende og overvældende. En for lille knap vil være usynlig og drukne på siden. Kunsten er at ramme en størrelse, som er stor nok til at skille sig ud, uden at virke dominerende. Her spiller farver og baggrund også en stor rolle.
Farver: Her er der to metoder: brug en farve, som matcher designet, men som skiller sig lidt ud. Eller brug en farve, som afviger væsentligt fra designet. Her skal du lige huske at matche farven, så den ikke virker direkte uharmonisk. En stor knap kan have en mindre fremtrædende farve i forhold til sidens design, men en lille knap kan gøres mere synlig med en klar kontrastfarve.
Sprog og tekst: Brug et ligefremt og enkelt sprog på dine knapper. Målet er at fortælle brugeren præcis, hvad de får, når de klikker på din knap. Brug ord, som opfordrer til handling. Giv mig det. Køb nu. Prøv gratis her. Ja tak, giv mig adgang nu. Det lyder godt, ja tak. Download nu. Tilmeld mig. Teksten på knappen skal være let at læse, gerne med fed skrift og relativt store typer og farven på teksten skal skille sig ud fra baggrunden. Brug enten en afvigende skrifttype, som du også bruger få andre steder på hjemmesiden, eller brug samme skrifttype som i din tekst, bare i fed/større/anden farve.
Motivation: Du ønsker at den interesserede besøgende tager action uden at tænke alt for meget. Du vil naturligvis ikke presse folk, men du vil også gerne undgå, at eftertanken og tvivlen får overtaget til fordel for fornemmelsen af et JA til dit tilbud. Hvis du har et gratis produkt eller et relativt billigt produkt/ydelse, kan du gøre mere ud af motivationen til at handle NU. Du kan lægge tidsbegrænsninger ind, eller motivere ved at fremhæve fordele eller ganske enkelt sige HVORFOR IKKE NU? JUST DO IT. Dine dyrere produkter og ydelser behøver du ikke motivere stå stærkt for, da disse køb oftest er ledsaget af flere overvejelser og de, som køber dine større produkter kender oftest dig eller din business i forvejen. Leg med det, prøv dig frem – det er super individuelt, hvad der motiverer i hver enkelt tilfælde.
Prioriteter: Hvis du har flere knapper på en enkelt side, kan du prioritere den, som du helst vil have folk tager action på. Dette kan gøres med tekst, farver og størrelse på knappen, så den mindre betydningsfulde knap fx har en farve, som blender ind i dit design, er mindre eller har mere enkel tekst.
Placering: Vær konsekvent med placering af dine knapper, så de ligger til højre, til venstre eller i midten. Gentag gerne budskabet, med en stor knap i starten og en mindre i bunden af siden – eller med flere ens knapper ned ad siden. Det sidste bruges ofte på salgssider, hvor man fokuserer på at fortælle alt om et bestemt produkt, en ydelse eller et kursus.
Baggrund. Du kan lege med baggrundsbilleder for at opnå en effekt, men vær opmærksom på, at teksten på knappen kan blive svær at læse. En ren baggrundsfarve gør som oftest budskabet mere klart.